Svar: Sutteflasker til ammebarn

17. november 2019

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lene

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint med 3 flasker dagligt - og det er super godt at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Når de ligger der, så giver de naturligt plads til mere rigtig mad i maven, samtidig med at de sikrer jeres dreng en vis mængde væske.

Udover sine flasker, så er det vigtigt, at du stadig bruger mme i hans grød og mos, så hans mad på den måde stadig energiberiges ekstra. Det vil sige, at al den mad, som du laver udelukkende til ham bør tilsættes mme. I takt med at han spiser mere og mere jeres mad, vil han naturligt få mindre grød og mos og mme den vej igennem, men f.eks. vil morgengrøden og en evt. godnatgrød stadig skulle indeholde mme. Giver du grød fra Semper, så er der mme i denne, og den skal blot laves på vand.

De fleste børn trives rigtig godt med 3 flasker i 8-9 måneders alderen, og i 10-12 måneders alderen vil det være rigtig godt med 2 flasker i døgnet. Det er forskelligt hvilken af flaskerne, der fjernes først. Nogle børn trives bedst med, at man fjerner flasken før middagsluren, så de begynder helt at undvære flaske om dagen, og så får de så flaske aften og sen aften. andre børn trives bedre med at bibeholde flasken før middagsluren og flasken om aftenen, og begynder så at kunne sove igennem om natten uden mælk. I må se hvad tiden bringer her.

Som udgangspunkt skal jeres dreng have lov til at regulere sit behov og det vil ofte være sådan, at han drikker lidt mindre af flasken før middagsluren - fordi han har spist rigtig godt op til denne, men at flaskerne om aften og sen aften er lidt større. Det vil sige, at han før middagsluren måske vil trives fint med 100-150 ml, men om aftenen vil han måske have behov for 2 flasker a 180 ml, altså lidt mere end han drikker lige nu, men ikke så store flasker på 240 ml...

Så måske vil det være et forsøg værd med en ny flaskesut, for at se om han så vil drikke lidt mere.. men det er ikke sikkert. Det kan også sagtens tænkes, at hans indtag lige nu er nedsat, fordi han er ...

Annonce

... forkølet, eller fordi han måske bare ikke er mere tørstig, og det er også helt okay. Bruger du mme i grød og mos, og giver du ham 3 flasker dagligt, så får han sit behov for mælk og kalk dækket fint den vej igennem. Derudover spiser han jo varieret og får på den måde sit behov for næringstoffer via maden :)

Hvis du synes, at han ligger lidt i underkanten af mme, så kan du komme lidt mme på en frugtmos eller ovenpå lidt øllebrød og på den måde sikre ham lidt ekstra :) Derudover er det vigtigt, at han tilbydes vand til og imellem måltiderne - vand er den bedste tørstslukker, og det er vigtigt, at han lærer at drikke vand. Hans indtag her tæller også med i hans væskebehov :)

En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder kan se således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, flerkornsgrød, øllebrød eller lignende. Vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med lidt kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, lidt godt kogte pastaskruer, små bidder af en frikadelle eller lignende (rester fra aftensmaden). Og få også stadig meget gerne lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos - evt. med lidt mme på, hvis hans indtag ikke er så stort. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes evt. en godnatgrød, men det lyder som om, at han måske ikke har behov for denne og det er helt fint. Det er bedre, at han drikker sin putteflaske, end at han spiser grød. Får børstet tænder, hvis han har tænder :)

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.